2021-08-17 15:33Press release

MATHIAS TÖNNESSON GÖR DET IGEN – PURITY GIN VINNER TITELN ”VÄRLDENS BÄSTA"

MATHIAS TONNESSONMASTER BLENDER MATHIAS TONNESSON

Det svenska familjeägda destilleriet Purity under ledning av Master Blender Mathias Tönnesson fortsätter att skörda framgångar i världens största sprittävlingar och Purity Old Tom Gin har idag blivit utsedd till "världens bästa old tom gin" i Ultimate Sprits Challenge, vilket motsvarar US Open i tennisvärlden.

Mathias har under sina år som Master Blender hos Purity vunnit följande tävlingar:

2021 – VÄRLDEN BÄSTA GIN, Purity Old Tom Ekologisk Gin (USC)
2020 – VÄRLDENS BÄSTA GIN, Purity Navy Strength Ekologisk Gin (ISC)
2019 – VÄRLDENS BÄSTA VODKA, Purity Connoisseur 51 Reserve Ekologisk Vodka (ISC)
2017 – VÄRLDENS BÄSTA VODKA, Purity Connoisseur 51 Reserve Ekologisk Vodka (IWSC)
2017 - VÄRLDENS BÄSTA VODKA, Purity Signature 34 Edition Ekologisk Vodka (USC)

Att under de senaste åren vunnit ovanstående tävlingar är helt unikt och det finns inget annat destilleri i världen som ens är i närheten av Puritys framgångar med att både destillera världens bäst smakande Vodka och världens bäst smakande Gin.

”Hemligheten till att Purity tillhör världseliten inom gin och vodka är hur vi destillerar vår grundsprit i vår specialdesignade panna som vi sedan använder för både ginen och vodkan. Varje panna skapar sin speciella smakkaraktär och då vi långsamt långsamt destillerar vår sprit med mycket kärlek och kopparkontakt framställer vi en bassprit som blir väldigt len och smakrik", säger Mathias Tönnesson, Master Blender hos Purity Distillery.

Purity Master Blender Mathias Tonnesson

VAD ÄR EN OLD TOM GIN?
En Old Tom gin är ursprungssmaken av gin som blev populär i Englund under 1700-talet.   För att dölja dåliga bismaker i sitt framställda destillat blandande man ner lite sötma i sin gin vilket bidrog till ginens popularitet hos både män och kvinnor. Själva namnet Old Tom kom ifrån den symbol i form av en svart katt som engelska pubar använde som för att visa att de sålde gin.

I nutid förknippas Old Tom gin framför allt med cocktails då det var bartenders som återupptäckte Old Tom gin i sin jakt att skapa nya spännande cocktail. Den lilla sötman tillsätts idag för att göra ginen lite rundare och för att framhäva smakerna av de tillsatta kryddorna. I Purity Old Tom gin tillsätts en liten mängd av ekologist rörsocker som ger ginen sin karakteristiska varma sötma vilket blandar sig väldigt till t ex citrus. En kuriosa i sammanhanget är att ordet ”Tom” i ett den klassiska drinken Tom Collins symboliserar att den skall göras med en Old Tom Gin.

NJUT AV EN PURITY OLD TOM GT I SOMMAR!
Bjud dina vänner i sommar på en riktigt sommar GT. Kombinationen av gin, fläder och jordgubbar är en kombination gjord i himlen. En enkel drink att göra när man har många gäster då man enkelt kan förbereda allt i förväg. Fyll glasen med is, gin, jordgubbar och mynta, ställ in dem i kylen och fyll på tonicen när gästerna kommer.

PURITY OLD TOM GIN

Ingredienser:
6 cl Purity Old Tom Gin
2 cl flädersaft
10 cl Tonic
Skivade jordgubbar
Mynta för dekoration

Gör så här:
Häll i alla ingredienser i ett stort vinglas alternativt karaff fylld med mycket is. Dekorera med skivade jordgubbar och mynta.

FÖR FLER COCKTAILRECEPT, KLICKA HÄR

PRODUKTINFORMATION - PURITY OLD TOM GIN

Produktnamn: Purity Nordic Old Tom Organic Gin
Varunummer Systembolaget: 84325
Volym: 0,7 liter
Ingredienser Enbär, basilika, timjan, koriander, lavendel, kardemumma, angelikarot, lingon och blåbär.
Pris: 339 kr
Alkoholhalt: 43%
Ekologisk: Ja

Purity önskar dig som journalist välkommen på en Purity provning i vårt destilleri i sommar där du får chans att prova våra prisbelönta gin och vodkor. Provningen genomförs av Purity Distillerys Master Blender Mathias Tönnesson, som har lagt ned hela sin själ i framställningen av de dessa nya produkter.

PURITY GIN AND TONICS

About Purity Distillery - the home to the world´s best tasting Vodka & Gin

Purity är ett svenskt familjeägt destilleri där den ekologiska spriten destilleras på Ellinge slott utanför skånska Eslöv. Hemligheten till att Purity år efter år vinner priser för sin goda smak är de hantverksmässigt kokar sina ekologiska ingredienser mycket långsamt, många många gånger med mycket kopparkontakt vilket resulterar i en väldigt mjuk och smakrik vodka och gin. Läs mer på www.puritydistillery.com

Mathias Tönnesson