2020-08-07 09:33Press release

PURITY VINNER DUBBELT GULD

Purity Navy Strength Gin Purity Navy Strength Gin

Purity tilldelas två guldmedaljer vid International Wine & Spirit Competition, IWSC, en av världens mest prestigefulla tävlingar inom vin och spritdrycker för deras nya Purity Navy Strength Gin och Purity Mediterranean Citrus Spritz.

”Att vi vinner guld för våra nya ekologiska gin & spritz är smått fantastiskt och något som gör mig extra glad och stolt. Det betyder oerhört mycket då vi lyckats följa upp våra tävlingssuccéer med våra vodkas och nu blivit belönade för allt smakarbete vi gjort med vår nya gin och spritz, säger Mathias Tönnesson, Master Blender vid Purity.

Vid årets IWSC belönades Purity Navy Strength Gin (Systembolagets varunummer 83402) med en guldmedalj och tilldelades 95 poäng av 100 möjliga i tuff konkurrens. Juryns omdöme var ”en mycket välbalanserad gin med tydlig enbärs karaktär som uppvisar vackra färska citrusnoter i kombination med torra och kryddiga undertoner vilket ger en komplexitet och djärvhet för en utmärkt bestående eftersmak.”

Vår Purity Navy Strength är min personliga favorit bland våra tre nya gins och jag rekommenderar att dricka den i en Dry Martini eller i en GT där man skall vara sparsam med tonicen så man behåller dominansen av ginen. Om du inte har provat vår Navy Strengt är detta ett måste. Jämfört med andra Navy Strength gin är vår version väldigt len och smakerna av enbär, koriander, timjan och basilika koncentreras av den högre alkoholstyrkan på 57.1, tillägger Mathias.

Mathias Tonnesson, Master Blender Purity Distillery

Purity Mediterranean Citrus Spritz (Systembolagets varunummer 84388), Puritys första smaksatta 30% vodka vann också en guldmedalj och tilldelades även den 95 poäng utav 100 i sin klass vid IWSC 2020.  Juryn omdöme för Purity Spritz var ”ljusa, rena aromer som blommar som en bedårande vild medelhavsträdgård i gommen. Smaken inleds av rosa grapefrukt och blodapelsin åtföljd med rosenblad vilket skapar en balanserad lång och ljuvlig smak.”

”Vår Purity Spritz är huvudsakligen smaksatt med bergamot, grapefrukt och apelsin och producerad på vår prisbelönta ekologiska sprit vilken är långsamt destillerad 34 gånger för den där extra lena smaken. Idéen med Spritzen är vi vill göra det enkelt för alla att göra en god cocktail. Tillsätt bara dina egna favoritbubblor tillsammans med Purity Spritz för att få en perfekt drink, oavsett om det är Champagne, Cava, Prosecco – eller vanlig tonic. Toppa upp Copaglaset med is och dekorera med en skiva grapefrukt och lite färsk mynta så har du hela medelhavet i en drink" avslutar Mathias Tönnesson.

About Purity Distillery

Purity är en svensk spritproducent där den ekologiska spriten destilleras på Ellinge slott utanför skånska Eslöv. Vi har två sorters vodka: Ultra 34 premium organic vodka och Connoisseur 51 Reserve organic vodka. Purity säljer även 3 sorters ekologiska gin - Purity Nordic Dry Gin, Purity Old Tom Gin och Purity Navy Strength Gin och Purity Spritz. Vi är stolta över att de senaste åren vunnit över 239 internationella tävlingar, t.ex. World´s best Vodka (2017) och Best Organic Vodka of the Year (2019). Läs mer www.puritydisillery.com

Mathias Tönnesson
Masterblender & CEO